Ga naar de Sociaal Raadslieden. Zij weten alles van wetten en regels. Hun hulp is gratis. Bel op en maak een afspraak voor het spreekuur bij u in de wijk. Er is ook een telefonisch spreekuur en een inloopspreekuur.
Sociaal Raadslieden
Postadres
Kunt u de gemeentebelastingen zoals afvalstoffenheffing en onroerendezaakbelasting niet betalen? De gemeente kan de belasting kwijtschelden. U hoeft dan niet te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen als u een laag inkomen heeft en geen spaargeld. Vraag Tribuut belastingcentrum om meer informatie.
Moet u wel betalen? U kunt de gemeentebelasting ook in termijnen betalen. Als dit niet lukt, kunt u een betalingsregeling aanvragen.
Tribuut - kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Telefonisch bereikbaar:
-
\t
- maandag t/m donderdag 8.30 - 17.00 uur \t
- vrijdag 8.30 - 12.30 uur
Bezoek aan Tribuut belastingcentrum alleen op afspraak.
Gemeente Lochem - check waar je recht op hebt
U kunt bij verschillende mensen terecht voor hulp bij uw aangifte:
- Bel de Belastingtelefoon. Houd uw Burgerservicenummer bij de hand. U legt uit wat er aan de hand is en u krijgt direct advies. Zo nodig krijgt u een afspraak. U krijgt dan een brief over de tijd, plaats en datum wanneer u wordt verwacht. In de checklist voor hulp bij aangifte staat welke gegevens u mee moet nemen naar uw afspraak.
- Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
- Vraag hulp van een vrijwilliger.
Een vrijwilliger vindt u bij Budgetadviescentrum Lochem (B€L) en de Vrijwilligerscentrale Lochem.
Belastingdienst - checklist voor hulp bij aangifte
Budgetadviescentrum Lochem (B€L)
Contactpersoon: Maaike de Weerd
Vrijwilligerscentrale Gemeente Lochem
Woensdag en vrijdag: 9.30 - 11.30 uur in het Stadshuus (Markt 3, Lochem).
Bellen of mailen voor een afspraak op een andere dag kan ook.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
- Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
- Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Cliëntondersteuning vindt u bij 't Baken en MEE Samen.
MEE Samen - cliëntondersteuning
Contactpersoon: Dofien Houwer
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
- gemeente
- Rijksoverheid
- UWV
- Sociale Verzekeringsbank
- schuldhulpverlener
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Juridisch Loket
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.
Heeft u post gekregen van bijvoorbeeld de gemeente of Belastingdienst? En begrijpt u niet wat er in de brief staat?
Ga langs bij het spreekuur van de Vrijwilligerscentrale. Of neem contact op met 't Baken.
Vrijwilligerscentrale Gemeente Lochem
Woensdag en vrijdag: 9.30 - 11.30 uur in het Stadshuus (Markt 3, Lochem).
Bellen of mailen voor een afspraak op een andere dag kan ook.
Spreekuren
Gorssel: Den Oldenhof, maandag 9.00 - 10.00 uur
Lochem: Gemeentehuis, maandag 14.00 - 15.00 uur