We willen graag dat iedereen een woning kan betalen. Als u (tijdelijk) de kosten van het wonen niet kunt betalen, kunt u hulp krijgen. Er zijn altijd regels en voorwaarden voor de hulp. Neem contact op met 't Baken voor meer informatie. Of kijk op de website van de Belastingdienst.

Huurtoeslag

Huurtoeslag is geld van de Rijksoverheid om uw huur te helpen betalen. Huurtoeslag is bedoeld voor mensen met een laag inkomen. U kunt huurtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst.

Heeft u recht op huurtoeslag? Dat hangt onder andere af van:

  • de hoogte van uw huur
  • het inkomen van u en de mensen met wie u samenwoont
  • uw leeftijd
  • hoe u woont

Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie.

Woonkostentoeslag

Is uw inkomen plotseling gedaald door bijvoorbeeld ziekte of werkloosheid en kunt u uw huur of hypotheek niet meer betalen? Misschien kunt u woonkostentoeslag krijgen. Dat is een tijdelijke bijdrage. U kunt deze alleen krijgen als u geen of te weinig huurtoeslag krijgt.

Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand. U vraagt het aan bij 't Baken.

Op de website Regelhulp vindt u meer uitleg.

Bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand is geld van de gemeente om u te helpen als u bijzondere kosten heeft. U heeft zelf te weinig inkomen en vermogen om deze kosten te betalen. Voorbeelden zijn:

  • kosten voor rechtsbijstand
  • extra kosten door een ziekte of beperking
  • verhuiskosten voor bijzondere situaties

Of uw kosten bijzonder zijn, hangt af van uw situatie. Daarom wordt elke aanvraag apart bekeken en beoordeeld. Iedereen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het maakt niet uit of u werkt, een uitkering krijgt of een pensioen. De hoogte van uw inkomen is wel belangrijk.

Bijzondere bijstand vraagt u aan bij 't Baken.

Toon organisaties

Gemeente Lochem - laag inkomen

Belastingdienst - toeslagen

0800 05 43

Regelhulp - woonkostentoeslag

Misschien gaat u meer of minder verdienen, samenwonen of krijgt u een kind. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de Belastingdienst of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.

Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van de Belastingdienst. Krijgt u geld voor wonen van 't Baken? Dan moet u veranderingen ook aan 't Baken doorgeven.

Voor hulp neemt u contact op met 't Baken. Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.

Of vraag naar cliëntondersteuning. Een cliëntondersteuner kan u helpen bij:

  • het vinden en regelen van de juiste hulp
  • het begrijpen van de regels en het invullen van formulieren
  • het contact met de gemeente en (zorg)organisaties

Een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk. Hij of zij kijkt altijd wat het beste is voor u. U kunt rechtstreeks een afspraak maken voor cliëntondersteuning. Neem daarvoor contact met MEE Oost. Kijk op de website van MEE Oost voor meer informatie.

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Toon organisaties

Vrijwilligerscentrale Gemeente Lochem

Dinsdag en woensdag: 9.30 - 11.30 uur in de VVV (Markt 2, Lochem)

Bellen of mailen voor een afspraak op een andere dag kan ook.

Dr. Rivestraat 1
7241 AS Lochem
Postbus 196
7240 AD Lochem
057 329 70 00

MEE Oost

Terborgseweg 6
7005 BA Doetinchem
0314 34 42 24

Bent u het niet eens met een besluit van 't Baken, dan nodigen wij u uit met ons in gesprek te gaan. Vaak zal dat al veel verhelderen. Komen we er niet uit? Dan kunt u bezwaar maken.

Bezwaar maken tegen een beslissing moet met een bezwaarbrief. Op onze website leest u hoe u bij ons een klacht of bezwaar kunt indienen. Op de website van de Belastingdienst leest u hoe u bezwaar kunt maken tegen een besluit van de Rijksoverheid. Op de website van het Juridisch Loket leest u meer over het maken van bezwaar. U kunt bij het Juridisch Loket ook rechtshulp krijgen.

Of vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner kijkt altijd wat het beste is voor u. Hij of zij kan helpen bij het contact tussen u en 't Baken.

De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid. Hoe groot of klein ook. Kijk op de website wat hij voor u kan doen.

Heeft u hulp nodig bij het maken van bezwaar? Bij Sociaal Verhaal kunt u rechtshulp krijgen van een vrijwilliger. Het Juridisch Loket heeft twee keer per week een spreekuur in Zutphen. U kunt ook bellen of mailen. De Sociaal Raadslieden kunnen u advies geven over de wetten en regels.

Toon organisaties

Sociaal Raadslieden

Spreekuren:

Gorssel

Den Oldenhof

ma 9.00 - 10.00 uur

Lochem

Gebouw Sensire Nieuwstad

ma 14.00 - 15.00 uur

0314 35 77 23

MEE Oost - cliëntondersteuning

Juridisch Loket Zutphen

Inloopspreekuur: di 14.00 - 16.00 uur, do 9.00 - 11.00 uur

Polsbroekpassage 3
7201 CE Zutphen
0900 80 20 (€ 0,25 p/min)

Nationale Ombudsman

Postbus 93122
2509 AC Den Haag
0800 33 55 555

Juridisch Loket

0900 80 20 (€ 0,25 per minuut)

Belastingdienst - Niet met ons eens?