Binnen ’t Baken werken meerdere teams nauw samen onder één dak: Wmo, Jeugd met gezin & Leerplicht, Sociaal werk en Participatie (werk & inkomen). Heeft u hulp nodig op één of meerdere van deze gebieden? Dan bent u van harte welkom bij ’t Baken. 
Wanneer u bij ons komt met een hulpvraag, kijken we eerst wat we direct voor u kunnen betekenen. Soms is een goed advies voldoende. In andere gevallen is er meer nodig. Dan plannen we samen een persoonlijk gesprek.

In dat gesprek staat uw hulpvraag centraal. We nemen de tijd om samen met u naar uw hele situatie te kijken. Wat kunt u zelf? Wat kunnen mensen om u heen – familie, vrienden, vrijwilligers of voorzieningen in de buurt – voor u betekenen?

Is er méér nodig? Dan denken we met u mee en zoeken we samen naar de juiste ondersteuning.
Het gesprek kan plaatsvinden bij u thuis, in het gemeentehuis in Lochem of in Gorssel. Als u het prettig vindt dat er iemand die u goed kent meekomt, dan is dat natuurlijk geen probleem!

Als het nodig is, maken we samen een plan. Daarin leggen we afspraken vast die passen bij uw situatie. We kijken naar wat beter of anders kan en welke stappen daarbij horen. U beslist mee – niets gebeurt zonder uw instemming.
U staat er niet alleen voor. We denken in mogelijkheden en zoeken samen naar wat wél kan. 

We werken vanuit de bedoeling

Bij ’t Baken werken we vanuit de bedoeling. Dat betekent dat we ons altijd afvragen: wat heeft u nodig om verder te kunnen? Niet de regels of processen zijn leidend, maar het effect dat we willen bereiken staat voorop. We kijken daarom niet alleen naar uw hulpvraag, maar naar naar uw hele situatie. Wat kunt u zelf? Wat kan uw netwerk of omgeving betekenen? En waar heeft u écht hulp bij nodig? Zo ontstaat maatwerk dat recht doet aan uw situatie.

Onze professionals krijgen ruimte om vanuit hun vakmanschap te handelen. Dat betekent dat zij niet alleen kunnen doen wat moet, maar vooral wat nodig is. We werken samen met de andere teams binnen ‘t Baken, stellen duidelijke doelen en zoeken steeds naar duurzame oplossingen die voor ú het verschil maken.
Deze manier van werken vraagt om echte aandacht en een open gesprek. Daarom investeren we in goed contact, luisteren we actief en denken we met u mee over wat er wél kan. U blijft daarbij altijd betrokken: uw hulpvraag is ons vertrekpunt, en samen bepalen we de route vooruit.
Wat voor ons voorop staat, is dat u zich gezien, gehoord en geholpen voelt en weer (meer) grip ervaart. 

Beleid sociaal domein

Op de website van de gemeente Lochem leest u meer over het beleid voor het sociaal domein in Lochem: Beleid zorg en jeugdhulp - gemeente Lochem . Hier vindt u onder anderen het algemeen beleidskader sociaal domein, de verordening en de beleidsregels sociaal domein. 

Wilt u hulp bij uw aanvraag?

Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.

Of vraag MEE Oost naar gratis cliëntondersteuning. Als onafhankelijk cliëntondersteuner kan MEE Oost u op weg helpen met informatie en advies. Ook kunt u hulp van een cliëntondersteuner vragen wanneer u ergens op gesprek moet. Een cliëntondersteuner helpt u dan bij het voorbereiden van het gesprek. Zij gaan, als u dat wilt, ook mee op gesprek.
Mee Samen
Telefoonnummer: 088 633 0633
E-mail: info@meesamen.nl
Website: Meedoen mogelijk maken - MEE Samen

Wat is clientondersteuning?

Clientondersteuning is gratis voor iedereen die ondersteuning zoekt bij zaken over zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werken, inkomen en geld. U vraagt hulp van een cliëntondersteuner wanneer u niet goed weet wat uw hulpvraag eigenlijk is en welke hulp er allemaal is. De cliëntondersteuner gaat met u in gesprek. Hierna weet u wat u nodig heeft en waar u terecht kunt voor hulp.
Ook kunt u hulp van een cliëntondersteuner vragen wanneer u ergens op gesprek moet. Een cliëntondersteuner helpt u dan bij het voorbereiden van het gesprek. Zij gaan, als u dat wilt, ook mee op gesprek.

Hoe gaat ’t Baken om met mijn persoonlijke gegevens?

Om u zo goed mogelijk te helpen heeft ‘t Baken persoonsgegevens van u nodig. Daar gaan we uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk mee om. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt als dat nodig is om (wettelijke) taken uit te voeren. Het kan zijn dat wij informatie met derden delen, waaronder persoonsgegevens en informatie over uw gezins- en persoonlijke situatie. Wij delen uw gegevens alleen met zorgaanbieders of hulpverleners die nodig zijn voor het uitvoeren van onze wettelijke taken en die nodig zijn voor een goede hulpverlening. Hierbij houden wij ons aan de plichten die de gemeente heeft om de privacy van inwoners te beschermen.

Meer informatie over privacy.

Bent u niet tevreden?

De professionals van ’t Baken doen hun werk zo goed mogelijk. Toch kan het gebeuren dat u daar niet tevreden over bent. We horen graag wat u goed en minder goed vindt aan de zorg en hulp die we bieden, zodat we daarvan kunnen leren. Wat kunt u doen? Ga in gesprek met de consulent. Misschien heeft de consulent er geen idee van dat u ergens ontevreden over bent en verbetert de situatie als jullie dit bespreken. In veel gevallen is er een oplossing. Heeft het gesprek niet geholpen neem dan contact op met de leidinggevende van de consulent. Wilt u een officiële klacht indienen, op de website van de gemeente leest u hoe u dit doet: Klacht over de behandeling door een ambtenaar.