Meestal kunt u zelfstandig of met hulp van bekenden uw leven prima organiseren, maar soms is er meer nodig. ‘t Baken is er dan om samen met u te onderzoeken wat er nodig is en hoe we dit regelen. Samen zorgen we voor een passende oplossing. In een persoonlijk gesprek kijken we naar uw hele situatie, beantwoorden we uw vragen en geven advies en informatie. Dat kan bij de loketten in Lochem of in Gorssel, maar ook bij u thuis. U mag altijd iemand meenemen om u bij te staan. Soms kunnen we u direct helpen. Soms is er meer nodig. 

Vast aanspreekpunt

U krijgt een vast aanspreekpunt van ’t Baken. Bij ’t Baken werken mensen met brede kennis en ervaring. Als er meer nodig is zoekt uw contactpersoon afstemming met collega’s met specialistische kennis. Deze collega’s kunnen meedenken of betrokken worden bij uw hulpvraag. Met al deze kennis in huis kijken we naar uw vragen en samen zoeken we naar een passende oplossing. U hoeft dus niet van loket naar loket.

Hulp van 't Baken; hoe werkt dat?

In een persoonlijk gesprek brengen we samen in kaart wat er speelt. We zoeken samen naar oplossingen. We kijken eerst naar hoe u zelf en met hulp van familie, vrienden en vrijwilligers uw situatie kunt verbeteren. Maar ook naar wat er verder nodig is aan professionele ondersteuning.

Als het nodig is dan maken we samen een plan. Hierin kijken we naar wat er beter of anders kan. In het plan leggen we vast welke stappen nodig zijn. Samen met u worden afspraken vastgelegd. Niets wordt besproken of besloten zonder dat u daarvan af weet. U staat er nooit alleen voor. Samen zorgen we ervoor dat  uw situatie weer op orde is.

Ik wil hulp bij mijn (aan)vraag

Voor hulp neemt u contact op met 't Baken. Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.

Of vraag MEE Oost naar cliëntondersteuning. Als onafhankelijk cliëntondersteuner kan MEE Oost u op weg helpen met informatie en advies. U kunt bij MEE Oost aankloppen met vragen over bijvoorbeeld

  • (zelfstandig) wonen
  • samenleven met iemand met een beperking
  • schulddienstverlening
  • leren en werken
  • regels en geldzaken

Ook kan MEE Oost u ondersteunen bij een gesprek met de gemeente, het Wmo-loket of bijvoorbeeld het UWV. Ze helpen u met het doen van een aanvraag. En gaan samen met u op zoek naar passende zorg of een zorgorganisatie.

Iedereen heeft recht op deze onafhankelijke cliëntondersteuning. U heeft geen doorverwijzing of indicatie nodig om er gebruik van te maken. De ondersteuning is gratis.

De mensen van MEE Oost kennen de weg en kijken vanuit uw belang mee. Ze brengen samen met u uw vraag in kaart. Laagdrempelig, gewoon bij u thuis, in uw eigen vertrouwde omgeving. Ze luisteren naar u en kijken samen met u naar de stappen die u zelf, met hulp van uw omgeving of met ondersteuning van MEE Oost kunt maken om zelf verder te kunnen.

 

Hoe gaat 't Baken om met mijn persoonlijke gegevens?

Om u zo goed mogelijk te helpen heeft ‘t Baken persoonsgegevens van u nodig. Daar gaan we uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk mee om. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt als dat nodig is om (wettelijke) taken uit te voeren. Het kan zijn dat wij informatie met derden delen, waaronder persoonsgegevens en informatie over uw gezins- en persoonlijke situatie. Hierbij houden wij ons aan de plichten die de gemeente heeft om de privacy van inwoners te beschermen.

Meer informatie over privacy.

Ik ben niet tevreden

Wij doen er alles aan om u goed te helpen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent of dat er iets mis gaat. Meestal is dat met een goed gesprek op te lossen. Als dat niet lukt, dan is er onafhankelijke clientondersteuning waar u terecht kunt. Clientondersteuning is gratis. Neem hiervoor contact op met MEE Oost.

Contactgegevens cliëntondersteuning

MEE Oost
Tel. 0314 - 34 42 24
e-mail: info@mee-oost.nl
www.mee-samen.nl

Bezwaar

Bent u het niet eens met een besluit? Da kunt u in de meeste gevallen bezwaar maken. Bent u het niet eens met een besluit van ’t Baken? Dan maakt u bezwaar bij de gemeente Lochem.
Het is belangrijk om het bezwaar op tijd in te dienen. Een bezwaar moet binnen zes weken nadat het besluit aan de aanvrager bekend is gemaakt, zijn ontvangen.

Komt u er zelf niet uit? Vraag dan een cliëntondersteuner om hulp. Clientondersteuning is gratis.

Ik heb een klacht over de behandeling door een medewerker van ’t Baken

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ook bij ‘t Baken maken we fouten of gaat er wel eens iets mis. Natuurlijk doen wij er alles aan om dit te voorkomen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de manier waarop u bent behandeld. Laat het ons dan direct weten. Want alleen als we de klachten kennen, kunnen we er iets aan te doen. En kunnen we ze in de toekomst proberen te voorkomen.
Wanneer u vindt dat u bent benadeeld door het optreden van een bestuursorgaan, bestuurder of medewerker van ‘t Baken dan kunt u een klacht indienen. Omdat ’t Baken onderdeel is van de gemeente Lochem, wordt deze klacht volgens de klachtenregeling van de gemeente Lochem afgehandeld. Bekijk de informatie over het indienen van een klacht op de website van de gemeente.