Kijk of u uw eigen vervoermiddel (zoals een auto of een fiets) kunt aanpassen voordat u iets nieuws koopt. Op de Hulpmiddelenwijzer van Vilans ziet u wat er mogelijk is.
Is het aanpassen van een normaal vervoermiddel niet genoeg? Misschien is een ander vervoermiddel beter voor u. Bijvoorbeeld een scootmobiel, een elektrische fiets of een rolstoelgeschikte auto.
Bent u 75 jaar of ouder en rijdt u auto? Dan moet u bij uw rijbewijsverlenging gekeurd worden. Kijk op de website van het CBR voor meer informatie.
De gemeente kan u adviseren. Neem contact op met het Zorgloket. Of vraag advies en informatie bij een Thuiszorgwinkel.
Een parkeerkaart voor gehandicapten vraagt u aan bij de gemeente. De kaart staat op naam van de gehandicapte. Er hoeft dus geen kenteken op te staan.
Een parkeerplaats voor gehandicapten vraagt u ook aan bij de gemeente. De parkeerplaats kunt u alleen aanvragen als u al een parkeerkaart voor gehandicapten heeft. De parkeerplaats is gekoppeld aan uw kenteken. Alleen uw voertuig mag hier parkeren.
Kijk op de website van de gemeente voor meer informatie.
Voor hulp neemt u contact op met 't Baken. Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.
Of vraag MEE Oost naar cliëntondersteuning. Als onafhankelijk cliëntondersteuner kan MEE Oost u op weg helpen met informatie en advies. U kunt bij MEE Oost aankloppen met vragen over bijvoorbeeld
Ook kan MEE Oost u ondersteunen bij een gesprek met de gemeente, het Wmo-loket of bijvoorbeeld het UWV. Ze helpen u met het doen van een aanvraag. En gaan samen met u op zoek naar passende zorg of een zorgorganisatie.
Iedereen heeft recht op deze onafhankelijke cliëntondersteuning. U heeft geen doorverwijzing of indicatie nodig om er gebruik van te maken. De ondersteuning is gratis.
De mensen van MEE Oost kennen de weg en kijken vanuit uw belang mee. Ze brengen samen met u uw vraag in kaart. Laagdrempelig, gewoon bij u thuis, in uw eigen vertrouwde omgeving. Ze luisteren naar u en kijken samen met u naar de stappen die u zelf, met hulp van uw omgeving of met ondersteuning van MEE Oost kunt maken om zelf verder te kunnen.
Woensdag en vrijdag: 9.30 - 11.30 uur in het Stadshuus (Markt 3, Lochem).
Bellen of mailen voor een afspraak op een andere dag kan ook.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Cliëntondersteuning vindt u bij 't Baken en MEE Oost.
Contactpersoon: Dofien Houwer
Openingstijden:
\t- ma t/m vr 9.00 - 17.30 uur
\t- zaterdag 10.00 - 13.00 uur