Kijk of u uw eigen vervoermiddel (zoals een auto of een fiets) kunt aanpassen voordat u iets nieuws koopt. Op de Hulpmiddelenwijzer van Vilans ziet u wat er mogelijk is.

Is het aanpassen van een normaal vervoermiddel niet genoeg? Misschien is een ander vervoermiddel beter voor u. Bijvoorbeeld een scootmobiel, een elektrische fiets of een rolstoelgeschikte auto.

Bent u 75 jaar of ouder en rijdt u auto? Dan moet u bij uw rijbewijsverlenging gekeurd worden. Kijk op de website van het CBR voor meer informatie.

De gemeente kan u adviseren. Neem contact op met het Zorgloket. Of vraag advies en informatie bij een Thuiszorgwinkel.

Toon organisaties

Thuiszorgwinkel Zutphen

Openingstijden:

  • ma t/m vr 9.00 - 17.30 uur
  • zaterdag 10.00 - 13.00 uur
Den Elterweg 77
7207 AE Zutphen
088 102 01 00

CBR - rijbewijskeuring

0900 02 10

Hulpmiddelenwijzer - vervoer

Met een parkeerkaart voor gehandicapten mag u parkeren op algemene parkeerplaatsen voor gehandicapten. Zo staat u altijd dicht bij de in- of uitgang van waar u moet zijn.

Wilt u een eigen parkeerplek dicht bij uw woning of werk? Vraag dan ook een gehandicaptenparkeerplaats aan. Deze plek is dan gekoppeld aan uw kenteken. Alleen uw voertuig mag hier parkeren.

Vraag een gehandicaptenparkeerkaart en parkeerplaats aan bij de gemeente. Een parkeerplaats kunt u alleen aanvragen als u al een parkeerkaart heeft.

Kijk op de website van de gemeente voor meer informatie.

Toon organisaties

Gemeente Lochem - gehandicaptenparkeerkaart

Gemeente Lochem - gehandicaptenparkeerplaats

Voor hulp neemt u contact op met 't Baken. Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.

Of vraag naar cliëntondersteuning. Een cliëntondersteuner kan u helpen bij:

  • het vinden en regelen van de juiste hulp
  • het begrijpen van de regels en het invullen van formulieren
  • het contact met de gemeente en (zorg)organisaties

Een cliëntondersteuner is onafhankelijk. Hij of zij kijkt altijd wat het beste is voor u. Cliëntondersteuning is gratis. U kunt rechtstreeks een afspraak maken voor cliëntondersteuning. Neem daarvoor contact met MEE Oost. Kijk op de website van MEE Oost voor meer informatie.

Toon organisaties

Vrijwilligerscentrale Lochem

Dinsdag en woensdag: 9.30 - 11.30 uur in de VVV (Markt 2, Lochem)

Dr. Rivestraat 1
7241 AS Lochem
Postbus 196
7240 AD Lochem
057 329 70 00

MEE Oost

Plantenstraat 10
7001 EZ Doetinchem
0314 34 42 24

Bespreek uw klacht eerst met de organisatie die u heeft geholpen. Zoek samen naar een oplossing.

Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in.

De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid. Kijk op de website wat hij voor u kan doen.

Bent u niet tevreden over de hulp van 't Baken? Dan nodigen wij u uit met ons in gesprek te gaan. Vaak zal dat al veel verhelderen. Komen we er niet uit? Dan kunt u een klacht indienen. Op onze website leest u hoe u dat doet.

Het Juridisch Loket en de Sociaal Raadslieden bieden rechtshulp.

U kunt ook contact opnemen met de vertrouwenspersoon van Zorgbelang Gelderland. De vertrouwenspersoon luistert, denkt mee en geeft informatie en advies. Ook kan zij bemiddelen bij klachten en bezwaren. Of vraag een cliëntondersteuner van MEE Oost om hulp.

Toon organisaties

Juridisch Loket Zutphen

Inloopspreekuur: di 14.00 - 16.00 uur, do 9.00 - 11.00 uur

Polsbroekpassage 3
7201 CE Zutphen
0900 80 20 (€ 0,25 p/min)

Sociaal Raadslieden

Spreekuren:

Gorssel

Den Oldenhof

ma 9.00 - 10.00 uur

Lochem

Gebouw Sensire Nieuwstad

ma 14.00 - 15.00 uur

0314 35 77 23

MEE Oost

Plantenstraat 10
7001 EZ Doetinchem
0314 34 42 24

Nationale Ombudsman

Postbus 93122
2509 AC Den Haag
0800 33 55 555