De mensen van 't Baken kunnen u helpen bij het zelfstandig blijven leven. Of u hulp krijgt, hangt af van uw situatie.

Denkt u dat u hulp nodig heeft? Neem dan contact op met 't Baken.

Samen met 't Baken bespreekt u:

  • uw situatie
  • wat u zelf kunt doen
  • wat familie, vrienden en buren kunnen doen
  • welke zorg en ondersteuning u nodig heeft

't Baken besluit welke ondersteuning u krijgt.

Er zijn verschillende soorten ondersteuning. Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, verzorging aan huis, aanpassingen aan uw huis of een scootmobiel.

Heeft u recht op hulp van de gemeente? Dan krijgt u meestal een Wmo-voorziening. Die is bedoeld om te zorgen dat u langer thuis kunt blijven wonen. En dat u de dagelijkse dingen kunt blijven doen. Een Wmo-voorziening kan vanalles zijn. Bijvoorbeeld:

  • een woonvoorziening: zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening: zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • huishoudelijke hulp
  • begeleiding en dagbesteding
  • kortdurend verblijf

Een Wmo-voorziening is een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening:

  • Een algemene voorziening is voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan een boodschappendienst.
  • Een maatwerkvoorziening is een voorziening speciaal voor u. De voorziening wordt dan op uw situatie afgestemd. Bijvoorbeeld een aanpassing in uw woning.

Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. Op de website van de gemeente vindt u meer informatie.

Wilt u meer informatie en hulp bij het aanvragen van een Wmo-voorziening? De medewerkers van ’t Baken helpen u graag.

Een algemene voorziening is hulp waarvoor u geen advies van de gemeente nodig heeft. Deze hulp koopt u zelf of vraagt u zelf aan. Bijvoorbeeld:

  • maaltijdservice
  • boodschappendienst
  • hulp van een vrijwilliger
  • (ondersteuning voor) mantelzorg

Misschien moet u een bijdrage betalen voor deze voorzieningen. Vraag ernaar bij de gemeente.

Neem contact op met ‘t Baken voor meer informatie. Wij kunnen samen met u kijken welke hulp u nodig heeft en waar u die hulp vindt.

Voor hulp neemt u contact op met 't Baken. Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.

Of vraag naar cliëntondersteuning. Een cliëntondersteuner kan u helpen bij:

  • het vinden en regelen van de juiste hulp
  • het begrijpen van de regels en het invullen van formulieren
  • het contact met de gemeente en (zorg)organisaties

Een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk. Hij of zij kijkt altijd wat het beste is voor u. U kunt rechtstreeks een afspraak maken voor cliëntondersteuning. Neem daarvoor contact met MEE Oost. Kijk op de website van MEE Oost voor meer informatie.

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Toon organisaties

Vrijwilligerscentrale Gemeente Lochem

Dinsdag en woensdag: 9.30 - 11.30 uur in de VVV (Markt 2, Lochem)

Bellen of mailen voor een afspraak op een andere dag kan ook.

Dr. Rivestraat 1
7241 AS Lochem
Postbus 196
7240 AD Lochem
057 329 70 00

MEE Oost

Terborgseweg 6
7005 BA Doetinchem
0314 34 42 24

Geef veranderingen altijd door aan 't Baken. Bijvoorbeeld een nieuw adres of een verandering van de samenstelling van uw gezin. Maar ook als uw gezondheid beter of slechter is geworden. Of als u andere hulp nodig heeft.

Wij nodigen u uit met ons in gesprek te gaan. Een cliëntondersteuner kan helpen bij het contact tussen u en 't Baken. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner kijkt altijd wat het beste is voor u.

Komen we er niet uit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dat is een brief waarin u schrijft dat u het niet eens bent met een beslissing. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie over bezwaar maken.

Of kijk op de website van het Juridisch Loket. U vindt hier ook een voorbeeldbrief. Het Juridisch Loket biedt ook rechtshulp.

De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid. Kijk op de website voor meer informatie. Neem contact op met MEE Oost voor cliëntondersteuning.

U kunt ook contact opnemen met de vertrouwenspersoon van Zorgbelang Gelderland. De vertrouwenspersoon luistert, denkt mee en geeft informatie en advies. Ook kan zij bemiddelen bij klachten en bezwaren.

Toon organisaties

Zorgbelang Gelderland

Contactpersoon: Annemieke Spijker

Spreekuur: iedere even week op dinsdag van 9.00 tot 11.00 uur

026 384 28 26 (ma t/m wo 9.00 tot 16.30 uur) / 06 53 88 68 09

MEE Oost - cliëntondersteuning

Juridisch Loket Zutphen

Inloopspreekuur: di 14.00 - 16.00 uur, do 9.00 - 11.00 uur

Polsbroekpassage 3
7201 CE Zutphen
0900 80 20 (€ 0,25 p/min)

Rijksoverheid - Bezwaar maken

Nationale Ombudsman

Postbus 93122
2509 AC Den Haag
0800 33 55 555

Juridisch Loket

0900 80 20 (€ 0,25 per minuut)