De gemeente biedt op 2 manieren hulp voor Wmo-zorg:

  • zorg in natura: de gemeente kiest welke zorg u krijgt en betaalt de zorg.
  • persoonsgebonden budget (pgb): dit is geld waarmee u zelf zorg of hulp inkoopt. U kiest dan zelf welke zorg u krijgt en van wie. U vraagt een pgb aan bij de gemeente. De gemeente beslist of u het geld krijgt. Beslist de gemeente dat u geen pgb krijgt? Dan kunt u toch nog kiezen voor zorg in natura.

Bent u 18 jaar of ouder? Dan betaalt u een eigen bijdrage voor de zorg. Lees meer over de eigen bijdrage op de website van de Rijksoverheid.

Op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) staat meer informatie over het pgb. Per Saldo is de vereniging voor mensen met een pgb. Op de website vindt u informatie en advies.

Wilt u meer weten over hulp van de gemeente? Neem contact op met ’t Baken. Wij helpen u graag verder.

Toon organisaties

Per Saldo

Postadres

Churchilllaan 11
Postbus 19161
3501 DD Utrecht
0900 742 48 57 (€ 0,20 per minuut)

Sociale Verzekeringsbank - pgb

Rijksoverheid - Wmo

Als u bij 't Baken om hulp vraagt, zal een medewerker van 't Baken een dossier voor u aanleggen. Daarin vindt u:

  • uw gegevens en eventueel gegevens van gezinsleden (adres, geboortedata, verzekering)
  • informatie over de hulp die u krijgt
  • plannen en besluiten, maar ook brieven, e-mails en verslaglegging

Naast 't Baken zal mogelijk ook de zorgaanbieder een dossier voor aanleggen. U kunt dit bij de zorgaanbieder navragen.

Maak een afspraak met uw contactpersoon bij 't Baken om uw wensen te bespreken. U kunt een aanpassing ook schriftelijk aanvragen. Een onafhankelijk cliëntondersteuner kan u helpen. Bijvoorbeeld door samen een brief te schrijven. Of door mee te gaan naar het gesprek. Neem contact op met MEE voor een cliëntondersteuner. Cliëntondersteuning is gratis.

Toon organisaties

MEE Oost - cliëntondersteuning

Voor hulp neemt u contact op met 't Baken. Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.

Of vraag naar cliëntondersteuning. Een cliëntondersteuner kan u helpen bij:

  • het vinden en regelen van de juiste hulp
  • het begrijpen van de regels en het invullen van formulieren
  • het contact met de gemeente en (zorg)organisaties

Een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk. Hij of zij kijkt altijd wat het beste is voor u. U kunt rechtstreeks een afspraak maken voor cliëntondersteuning. Neem daarvoor contact met MEE Oost. Kijk op de website van MEE Oost voor meer informatie.

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Toon organisaties

Vrijwilligerscentrale Gemeente Lochem

Dinsdag en woensdag: 9.30 - 11.30 uur in de VVV (Markt 2, Lochem)

Bellen of mailen voor een afspraak op een andere dag kan ook.

Dr. Rivestraat 1
7241 AS Lochem
Postbus 196
7240 AD Lochem
057 329 70 00

MEE Oost

Terborgseweg 6
7005 BA Doetinchem
0314 34 42 24

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Toon organisaties

AKJ - vertrouwenspersonen in de jeugdhulp

Vragen of klachten over jeugdhulp? Bel, mail of chat online met een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Ondersteuning is gratis.

Chat open: ma t/m do 16.00 - 20.00 uur en vrijdag 15.00 - 17.00 uur (zie chatbutton op de website)

088 555 10 00

Nationale Ombudsman

Postbus 93122
2509 AC Den Haag
0800 33 55 555

Juridisch Loket

0900 80 20 (€ 0,25 per minuut)

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Heeft u een klacht over jeugdhulp? Neem contact op met de vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtbureau Jeugdhulp (AKJ).

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Toon organisaties

AKJ - vertrouwenspersonen in de jeugdhulp

Vragen of klachten over jeugdhulp? Bel, mail of chat online met een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Ondersteuning is gratis.

Chat open: ma t/m do 16.00 - 20.00 uur en vrijdag 15.00 - 17.00 uur (zie chatbutton op de website)

088 555 10 00

Nationale Ombudsman

Postbus 93122
2509 AC Den Haag
0800 33 55 555