Natuurlijk wilt u zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, voor uzelf kunnen zorgen en actief deelnemen aan de maatschappij. Maar als u ouder wordt, langdurig ziek bent of een beperking heeft, is dat niet altijd mogelijk. Dan kunt u bij ons terecht voor onder anderen:

  • hulpmiddelen om mobiel te blijven, zoals een rolstoel 
  • vervoer
  • huishoudelijke hulp
  • hulpmiddelen voor in huis, zoals een traplift 
  • dagbesteding
  • begeleiding
  • Powerful ageing

Hoe werkt ’t Baken

Heeft u een hulpvraag waarbij ’t Baken u kan helpen? Dan kunt u een melding bij ons doen. Vervolgens kijken we samen met u wat u wilt bereiken en welke ondersteuning daarbij past. De regels die we daarbij toepassen staan in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). 

We maken een afspraak met u voor een gesprek. In dat gesprek proberen we samen met u een goed beeld te krijgen van uw hulpvraag. Wat heeft u zelf al gedaan en waar zien we mogelijkheden? 

Als u het fijn vindt, mag een bekende bij dat gesprek aanwezig zijn. Hij of zij is van harte welkom. Samen kijken we naar mogelijke oplossingen. Misschien kunnen familie, vrienden of buren helpen. Mogelijk kunt u hulpmiddelen lenen of kopen. Welzijn Lochem of de zorg- welzijnscoördinator bij u in de buurt kan ondersteuning bieden. Ondersteuning vanuit de Wmo kan ook een oplossing zijn. Daarbij kunt u denken aan huishoudelijke hulp, dagbesteding of bijvoorbeeld een rolstoel.

Op basis van het gesprek maken we samen met u afspraken. De afspraken en doelen worden door ons vastgelegd in een verslag, dit noemen we ’t plan. Dit plan krijgt u natuurlijk van ons. 

Eigen bijdrage

Voor een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo betaalt u een eigen bijdrage per maand. Deze wordt jaarlijks geindexeerd. Dit bedrag is ongeacht inkomen, vermogen, gebruik of het aantal voorzieningen. De bijdrage wordt door het CAK elke maand bij u in rekening gebracht. 

Het CAK regelt namens de overheid de uitvoering van een aantal zorgwetten. Vandaar dat u de rekening van de eigen bijdrage van hen ontvangt. Meer informatie vindt u op www.hetcak.nl.

Zorg in Natura of Persoonsgebonden Budget

In principe regelt de gemeente Lochem welke leverancier de zorg, hulp of voorziening die u nodig heeft, gaat leveren. We hebben daarvoor contracten met diverse, kwalitatief goede zorgaanbieders en hulpmiddelenleveranciers. Dit noemen we Zorg in Natura (ZIN). U hoeft dus zelf niets te doen. Maar misschien heeft u een voorkeur voor een leverancier waar de gemeente geen contract mee heeft? In dat geval kunt u - onder bepaalde voorwaarden - kiezen voor een zogenaamd persoonsgebonden budget (Pgb). Hiermee koopt u zelf de zorg, hulp of voorziening in. De consulent kan u hier meer over vertellen.

Tarieven Wmo

Maatwerkvoorziening via zorg in natura (ZIN)

Ontvangt u dienstverlening via een aanbieder waar de gemeente Lochem een contract mee heeft? Dan vindt u de actuele tarieven voor 2025 op de website van onze zorgregio Midden IJssel-Oost Veluwe.

PGB dienstverlening

Heeft u zorg nodig en maakt u gebruik van de Wmo? Onder bepaalde voorwaarden kunt u in aanmerking komen voor een persoonsgebonden budget (pgb). De tarieven voor een pgb zijn verschillend per situatie: voor een organisatie, een zzp’er en een sociaal netwerk. In deze tabel vindt u de tarieven (pdf, 113 KB) . 

  1. De hoogte van het Pgb voor professionele ondersteuning is gebaseerd op het tarief voor gecontracteerde ondersteuning in natura.
  2. Het in natura tarief, op basis waarvan het Pgb wordt berekend, is het tarief opgenomen in de productbladen behorende bij de raamovereenkomst van de Zorgregio Midden IJssel – Oost Veluwe. Deze kunnen jaarlijks worden gewijzigd.
  3. De hoogte van het Pgb is minimaal gelijk aan het wettelijk minimum (uur)loon bij een 36-urige werkweek per 1 januari van het jaar waarin het Pgb wordt verstrekt en is inclusief vakantiegeld en vakantie-uren (bedoeld in artikel 8, eerste lid, onder a, van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag).
  4. De gemeente berekent de hoogte van het Pgb voor diensten als volgt:
    a. de hoogte van het Pgb tarief voor een professional in dienst van een organisatie is maximaal gelijk aan het in natura tarief (100%);
    b. de hoogte van het Pgb tarief voor een zelfstandig professional is maximaal gelijk aan 80% van het in natura tarief
    c. de hoogte van het Pgb tarief voor een professional die niet kan voldoen aan de kwaliteitseisen van de ondersteuning is maximaal gelijk aan 50% van het in natura tarief
    d. specifiek voor de Jeugdwet: de hoogte van het Pgb voor niet-professionele ondersteuning en voor personen uit huiselijke kring, of andere personen met wie de cliënt een sociale relatie onderhoudt, is maximaal gelijk aan 30% van het in natura tarief
    e. specifiek voor de Wmo: de hoogte van een Pgb door een daartoe niet opgeleid persoon of personen uit huiselijke kring, of andere personen met wie u een sociale relatie onderhoudt, is gelijk aan de hoogste periodiek voor de benodigde ondersteuning in de desbetreffende CAO, vermeerderd met de vakantiebijslag en tegenwaarde van de verlofuren;
    f. de hoogte van een Pgb voor vervoer naar dagbesteding wordt berekend op basis van € 0,23 per kilometer, uitgaande van de dichtst bij uw woning gelegen dagbestedingslocatie

PGB voorzieningen

Een PGB budget voor voorzieningen wordt berekend op basis van de kostprijs van het hulpmiddel als de client dit hulpmiddel in natura zou hebben ontvangen. Hier zit per hulpmiddel een maximum bedrag aan gekoppeld.

De bedragen zijn inclusief eventuele onderhoud, reparatie- en of verzekeringskosten. 

Het PGB tarief bestaat uit 50% voor aanschaf en 50% voor onderhoud gedurende de looptijd (met uitzondering van trapliften).

Voor PGB voorzieningen gaan wij uit van een looptijd van 7 jaar, voor kind-voorzieningen van 5 jaar.

 

Wilt u hulp bij uw aanvraag?

Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.

Of vraag MEE Oost naar gratis cliëntondersteuning. Als onafhankelijk cliëntondersteuner kan MEE Oost u op weg helpen met informatie en advies. Ook kunt u hulp van een cliëntondersteuner vragen wanneer u ergens op gesprek moet. Een cliëntondersteuner helpt u dan bij het voorbereiden van het gesprek. Zij gaan, als u dat wilt, ook mee op gesprek.
Mee Samen
Telefoonnummer: 088 633 0633
E-mail: info@meesamen.nl
Website: Meedoen mogelijk maken - MEE Samen

Wat is clientondersteuning?

Clientondersteuning is gratis voor iedereen die ondersteuning zoekt bij zaken over zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werken, inkomen en geld. U vraagt hulp van een cliëntondersteuner wanneer u niet goed weet wat uw hulpvraag eigenlijk is en welke hulp er allemaal is. De cliëntondersteuner gaat met u in gesprek. Hierna weet u wat u nodig heeft en waar u terecht kunt voor hulp.
Ook kunt u hulp van een cliëntondersteuner vragen wanneer u ergens op gesprek moet. Een cliëntondersteuner helpt u dan bij het voorbereiden van het gesprek. Zij gaan, als u dat wilt, ook mee op gesprek.

Hoe gaat ’t Baken om met mijn persoonlijke gegevens?

Om u zo goed mogelijk te helpen heeft ‘t Baken persoonsgegevens van u nodig. Daar gaan we uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk mee om. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt als dat nodig is om (wettelijke) taken uit te voeren. Het kan zijn dat wij informatie met derden delen, waaronder persoonsgegevens en informatie over uw gezins- en persoonlijke situatie. Wij delen uw gegevens alleen met zorgaanbieders of hulpverleners die nodig zijn voor het uitvoeren van onze wettelijke taken en die nodig zijn voor een goede hulpverlening. Hierbij houden wij ons aan de plichten die de gemeente heeft om de privacy van inwoners te beschermen.

Meer informatie over privacy.

Bent u niet tevreden?

De professionals van ’t Baken doen hun werk zo goed mogelijk. Toch kan het gebeuren dat u daar niet tevreden over bent. We horen graag wat u goed en minder goed vindt aan de zorg en hulp die we bieden, zodat we daarvan kunnen leren. Wat kunt u doen? Ga in gesprek met de consulent. Misschien heeft de consulent er geen idee van dat u ergens ontevreden over bent en verbetert de situatie als jullie dit bespreken. In veel gevallen is er een oplossing. Heeft het gesprek niet geholpen neem dan contact op met de leidinggevende van de consulent. Wilt u een officiële klacht indienen, op de website van de gemeente leest u hoe u dit doet: Klacht over de behandeling door een ambtenaar.