Jeugdhulp is hulp, zorg en ondersteuning voor kinderen onder de 18 jaar. Bijvoorbeeld wanneer het wat moeilijk loopt in een gezin of een kind niet lekker in zijn of haar vel zit. Een consulent van team Jeugd met gezin kijkt samen met u en uw kind en uw omgeving welke ondersteuning passend is. Onder bepaalde voorwaarden kan de jeugdhulp verlengd worden tot 23 jaar.

Hoe werkt ’t Baken

Heeft u vragen over uw kind of uw gezin? Dan kunt u terecht bij ’t Baken. Een consulent jeugd met gezin neemt contact met u op voor een eerste gesprek. Tijdens dit eerste gesprek staat de consulent samen met u en/of uw kind stil bij uw situatie en uw hulpvraag. Wat heeft u zelf al gedaan en welke andere mogelijkheden zijn er? De gemeente Lochem kent vele vormen van ondersteuning waar uw kind en uw gezin zonder verwijzing gebruik van kan maken. De consulent informeert u hierover en u kunt de informatie ook vinden op www.hulpwijzerlochem.nl. Ondersteuning vanuit de Jeugdwet kan ook een oplossing zijn, hiervoor is wel een verwijzing van ‘t Baken nodig.

Op basis van het gesprek maken we samen met u afspraken. De afspraken en doelen worden door ons vastgelegd in een verslag, dit noemen we ’t plan. Dit plan krijgt u natuurlijk van ons. 

Zorg in Natura of Persoonsgebonden Budget

In principe regelt de gemeente Lochem welke zorgaanbieder de zorg, hulp of ondersteuning die u nodig heeft, gaat leveren. We hebben daarvoor contracten met diverse, kwalitatief goede zorgaanbieders. Dit noemen we Zorg in Natura (ZIN). U hoeft dus zelf niets te doen. Maar misschien heeft u een voorkeur voor een zorgaanbieder waar de gemeente geen contract mee heeft? In dat geval kunt u - onder bepaalde voorwaarden - kiezen voor een zogenaamd persoonsgebonden budget (Pgb). Hiermee koopt u zelf de zorg, hulp of ondersteuning in. De consulent kan u hier meer over vertellen.

Meer over Pgb

Handige informatie over het Pgb kunt u vinden op www.svb.nl/nl/pgb en www.pgb.nl van Persaldo.

Jeugdstem

Het is altijd mogelijk om met een vertrouwenspersoon te praten. De hulp is altijd gratis. De vertrouwenspersoon:

  • staat los van de gemeente, dus werkt onafhankelijk
  • geeft informatie en advies
  • geeft antwoord op vragen en legt uit hoe de hulpverlening werkt
  • vertelt over de rechten en keuzes die u heeft
  • gaat samen met u op zoek naar oplossingen bij problemen in de hulpverlening
  • kan helpen met het schrijven van een klachtenbrief of meegaan naar gesprekken

Contact met Jeugdstem

Telefoon: 088 555 1000. U kunt gratis bellen op werkdagen van 9.00-17.00 uur. Via de online chat op jeugdstem.nl. De chat is doorgaans geopend van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

Wilt u hulp bij uw aanvraag?

Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.

Of vraag MEE Oost naar gratis cliëntondersteuning. Als onafhankelijk cliëntondersteuner kan MEE Oost u op weg helpen met informatie en advies. Ook kunt u hulp van een cliëntondersteuner vragen wanneer u ergens op gesprek moet. Een cliëntondersteuner helpt u dan bij het voorbereiden van het gesprek. Zij gaan, als u dat wilt, ook mee op gesprek.
Mee Samen
Telefoonnummer: 088 633 0633
E-mail: info@meesamen.nl
Website: Meedoen mogelijk maken - MEE Samen

Wat is clientondersteuning?

Clientondersteuning is gratis voor iedereen die ondersteuning zoekt bij zaken over zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werken, inkomen en geld. U vraagt hulp van een cliëntondersteuner wanneer u niet goed weet wat uw hulpvraag eigenlijk is en welke hulp er allemaal is. De cliëntondersteuner gaat met u in gesprek. Hierna weet u wat u nodig heeft en waar u terecht kunt voor hulp.
Ook kunt u hulp van een cliëntondersteuner vragen wanneer u ergens op gesprek moet. Een cliëntondersteuner helpt u dan bij het voorbereiden van het gesprek. Zij gaan, als u dat wilt, ook mee op gesprek.

Hoe gaat ’t Baken om met mijn persoonlijke gegevens?

Om u zo goed mogelijk te helpen heeft ‘t Baken persoonsgegevens van u nodig. Daar gaan we uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk mee om. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt als dat nodig is om (wettelijke) taken uit te voeren. Het kan zijn dat wij informatie met derden delen, waaronder persoonsgegevens en informatie over uw gezins- en persoonlijke situatie. Wij delen uw gegevens alleen met zorgaanbieders of hulpverleners die nodig zijn voor het uitvoeren van onze wettelijke taken en die nodig zijn voor een goede hulpverlening. Hierbij houden wij ons aan de plichten die de gemeente heeft om de privacy van inwoners te beschermen.

Meer informatie over privacy.

Bent u niet tevreden?

De professionals van ’t Baken doen hun werk zo goed mogelijk. Toch kan het gebeuren dat u daar niet tevreden over bent. We horen graag wat u goed en minder goed vindt aan de zorg en hulp die we bieden, zodat we daarvan kunnen leren. Wat kunt u doen? Ga in gesprek met de consulent. Misschien heeft de consulent er geen idee van dat u ergens ontevreden over bent en verbetert de situatie als jullie dit bespreken. In veel gevallen is er een oplossing. Heeft het gesprek niet geholpen neem dan contact op met de leidinggevende van de consulent. Wilt u een officiële klacht indienen, op de website van de gemeente leest u hoe u dit doet: Klacht over de behandeling door een ambtenaar.