In Nederland hebben alle kinderen en jongeren recht op onderwijs om hun talenten te ontdekken, zich te ontwikkelen en zich voor te bereiden op een goede toekomst. De gemeente Lochem werkt samen met het onderwijs aan het voorkomen van schoolverzuim en wil ervoor zorgen dat zoveel mogelijk jongeren een diploma halen.
Leerplicht in Lochem
De consulenten leerplicht zijn onderdeel van ’t Baken. Zij denken mee en adviseren over mogelijke oplossingen op het gebied van onderwijs en (dreigend) schoolverzuim. De consulenten leerplicht werken nauw samen met scholen, het netwerk van de jongere en het team jeugd met gezin van ’t Baken.
In gesprek met een consulent leerplicht
Als er sprake is van verzuim doet school een melding bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs). Deze melding komt terecht bij de consulenten leerplicht. Zij beoordelen de verzuimmelding en beslissen welke acties er nodig zijn. Er is contact met school over de melding. In sommige gevallen is er een gesprek nodig tussen de consulent leerplicht, ouders en de jongere. Zij bespreken samen de situatie en kijken naar mogelijkheden en oplossingen met als doel terug- of toeleiding naar een passend onderwijsprogramma. Gemaakte afspraken worden vastgelegd. Soms is aanvullende hulpverlening nodig of een extra gesprek met alle betrokkenen. De leerplicht consulent kan dit organiseren. Wanneer ouders of de jongere zelf zorgen hebben over school of bijvoorbeeld schooluitval kan er altijd contact opgenomen worden met een consulent leerplicht, het is dan niet nodig te wachten op een melding van school.
Leerplicht en kwalificatieplicht
Leerlingen van 5 tot 16 jaar hebben het recht om onderwijs te volgen daarom zijn ze volgens de wet leerplichtig. Jongeren tussen de 16 en 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald zijn kwalificatieplichtig. Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). Het doel van de kwalificatieplicht is het verbeteren van de positie op de arbeidsmarkt. De kwalificatieplicht geldt niet voor jongeren die praktijkonderwijs volgden. Of onderwijs hebben gevolgd in de uitstroomprofielen arbeidsmarktgericht of dagbesteding op het voortgezet speciaal onderwijs.
Doorstroompunt
Het Doorstroompunt ondersteunt jongeren tussen de 18 en 23 jaar die nog geen startkwalificatie hebben. Een doorstroomcoach helpen om een passende opleiding, werk of een combinatie van werk en opleiding te zoeken. Neem voor meer informatie contact op met een doorstroomcoach. Henri Dunantweg 1, Postbus 41, 7200 AA Zutphen doorstroompunt@zutphen.nl.
Oudersteunpunt
Als ouder wil je het beste voor je kind, ook als het om onderwijs gaat. Soms kan het een uitdaging zijn om de juiste ondersteuning te vinden en goed met de school te communiceren. Om hierbij te helpen is er het Oudersteunpunt.
Het Oudersteunpunt is een initiatief van het Samenwerkingsverband IJssel Berkel waarin een aantal gemeenten, waaronder Lochem, samenwerken. Meer informatie over het Oudersteunpunt vindt u op Oudersteunpunt - Samenwerkingsverband IJssel | Berkel
Wilt u hulp bij uw aanvraag?
Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.
Of vraag MEE Oost naar gratis cliëntondersteuning. Als onafhankelijk cliëntondersteuner kan MEE Oost u op weg helpen met informatie en advies. Ook kunt u hulp van een cliëntondersteuner vragen wanneer u ergens op gesprek moet. Een cliëntondersteuner helpt u dan bij het voorbereiden van het gesprek. Zij gaan, als u dat wilt, ook mee op gesprek.
Mee Samen
Telefoonnummer: 088 633 0633
E-mail: info@meesamen.nl
Website: Meedoen mogelijk maken - MEE Samen
Wat is clientondersteuning?
Clientondersteuning is gratis voor iedereen die ondersteuning zoekt bij zaken over zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werken, inkomen en geld. U vraagt hulp van een cliëntondersteuner wanneer u niet goed weet wat uw hulpvraag eigenlijk is en welke hulp er allemaal is. De cliëntondersteuner gaat met u in gesprek. Hierna weet u wat u nodig heeft en waar u terecht kunt voor hulp.
Ook kunt u hulp van een cliëntondersteuner vragen wanneer u ergens op gesprek moet. Een cliëntondersteuner helpt u dan bij het voorbereiden van het gesprek. Zij gaan, als u dat wilt, ook mee op gesprek.
Hoe gaat ’t Baken om met mijn persoonlijke gegevens?
Om u zo goed mogelijk te helpen heeft ‘t Baken persoonsgegevens van u nodig. Daar gaan we uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk mee om. Uw persoonsgegevens worden alleen gebruikt als dat nodig is om (wettelijke) taken uit te voeren. Het kan zijn dat wij informatie met derden delen, waaronder persoonsgegevens en informatie over uw gezins- en persoonlijke situatie. Wij delen uw gegevens alleen met zorgaanbieders of hulpverleners die nodig zijn voor het uitvoeren van onze wettelijke taken en die nodig zijn voor een goede hulpverlening. Hierbij houden wij ons aan de plichten die de gemeente heeft om de privacy van inwoners te beschermen.
Meer informatie over privacy.
Bent u niet tevreden?
De professionals van ’t Baken doen hun werk zo goed mogelijk. Toch kan het gebeuren dat u daar niet tevreden over bent. We horen graag wat u goed en minder goed vindt aan de zorg en hulp die we bieden, zodat we daarvan kunnen leren. Wat kunt u doen? Ga in gesprek met de consulent. Misschien heeft de consulent er geen idee van dat u ergens ontevreden over bent en verbetert de situatie als jullie dit bespreken. In veel gevallen is er een oplossing. Heeft het gesprek niet geholpen neem dan contact op met de leidinggevende van de consulent. Wilt u een officiële klacht indienen, op de website van de gemeente leest u hoe u dit doet: Klacht over de behandeling door een ambtenaar.