Als u een vaste baan heeft, betaalt uw werkgever uw salaris door tot uw contract afloopt. Maar niet langer dan 2 jaar. Bent u na 2 jaar nog ziek? Vraag dan een WIA-uitkering aan bij UWV.

Bent u ziek maar heeft u geen vaste baan? Misschien heeft u recht op een Ziektewet-uitkering. U vraagt deze aan bij UWV. Na 2 jaar stopt uw Ziektewet-uitkering. Bent u nog ziek? Vraag dan een WIA-uitkering aan bij UWV.

Wajong is een uitkering voor mensen die op jonge leeftijd een ziekte of handicap kregen. En daardoor minder mogelijkheden hebben om te werken.

Kijk op de website van UWV voor informatie over WIA, Ziektewet en Wajong.

Komt u niet in aanmerking voor een uitkering via het UWV? Neem dan contact op met 't Baken.

Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.

Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij de 't Baken of bij het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.

Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij 't Baken of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering.

Lees meer over vrijwilligerswerk met een uitkering op de website van UWV. Ook de Vrijwilligerscentrale of de organisatie waar u vrijwilligerswerk doet, kunnen u informatie geven.

Toon organisaties

Vrijwilligerscentrale Gemeente Lochem

Woensdag en vrijdag: 9.30 - 11.30 uur in het Stadshuus (Markt 3, Lochem).

Bellen of mailen voor een afspraak op een andere dag kan ook.

Dr. Rivestraat 1
7241 AS Lochem
Postbus 196
7240 AD Lochem
057 329 70 00

Belastingdienst - vrijwilligerswerk

UWV - vrijwilligerswerk met een uitkering

Vrijwilligerswerk.nl

Landelijke website met algemene informatie over vrijwilligerswerk. 

Misschien gaat u samenwonen, krijgt u een kind of gaat u een opleiding doen. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan UWV of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.

Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van UWV (als u een uitkering van het UWV heeft) of neem contact op met 't Baken. Let op: u bent verplicht veranderingen meteen door te geven. Wanneer u dat niet doet, kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering.

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Toon organisaties

Nationale Ombudsman

Postbus 93122
2509 AC Den Haag
0800 33 55 555

Juridisch Loket

0900 80 20 (€ 0,25 per minuut)

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Cliëntondersteuning vindt u bij 't Baken en MEE Oost.

Toon organisaties

MEE Oost - cliëntondersteuning

Nationale Ombudsman

Postbus 93122
2509 AC Den Haag
0800 33 55 555