Voor hulp neemt u contact op met 't Baken. Vindt u het prettig dat er dan iemand met u meedenkt of meekijkt? Vraag gerust of vrienden, familie of kennissen u willen bijstaan. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.

Of vraag MEE Samen naar cliëntondersteuning. Als onafhankelijk cliëntondersteuner kan MEE Samen u op weg helpen met informatie en advies. U kunt bij MEE Samen aankloppen met vragen over bijvoorbeeld

  • (zelfstandig) wonen
  • samenleven met iemand met een beperking
  • schulddienstverlening
  • leren en werken
  • regels en geldzaken

Ook kan MEE Samen u ondersteunen bij een gesprek met de gemeente, het Wmo-loket of bijvoorbeeld het UWV. Ze helpen u met het doen van een aanvraag. En gaan samen met u op zoek naar passende zorg of een zorgorganisatie.

Iedereen heeft recht op deze onafhankelijke cliëntondersteuning. U heeft geen doorverwijzing of indicatie nodig om er gebruik van te maken. De ondersteuning is gratis.

De mensen van MEE Samen kennen de weg en kijken vanuit uw belang mee. Ze brengen samen met u uw vraag in kaart. Laagdrempelig, gewoon bij u thuis, in uw eigen vertrouwde omgeving. Ze luisteren naar u en kijken samen met u naar de stappen die u zelf, met hulp van uw omgeving of met ondersteuning van MEE Samen kunt maken om zelf verder te kunnen.

Toon organisaties

MEE Samen

Terborgseweg 6
7005 BA Doetinchem
Postbus 517
8000 AM Zwolle
088 633 0633

Vrijwilligerscentrale Gemeente Lochem

Woensdag en vrijdag: 9.30 - 11.30 uur in het Stadshuus (Markt 3, Lochem).

Bellen of mailen voor een afspraak op een andere dag kan ook.

Dr. Rivestraat 1
7241 AS Lochem
Postbus 196
7240 AD Lochem
057 329 70 00

In de meeste bussen en treinen kunt u met een rollator of rolstoel reizen. Kijk op de website van het vervoersbedrijf wat er mogelijk is.

Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in tram of metro. Kijk op de website van uw vervoerder wat er mogelijk is.

Heeft u hulp nodig bij het reizen? Op veel stations kan de NS u helpen met het reizen met de trein. Bel minimaal 1 uur voordat u wilt vertrekken met de NS. Vertel welke reis u wilt maken. Geef aan of er een rolstoel, scootmobiel of begeleider meegaat. De NS-medewerkers helpen u dan de trein in en uit.

Meer informatie over reizen met de trein vindt u op de website van NS.

Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Misschien komt u in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart. Hiermee kan er iemand gratis met u meereizen. Kijk voor meer informatie op de website van Argonaut.

Of kijk op de websites van Arriva en Keolis voor hulp bij reizen met trein en bus.

Toon organisaties

Argonaut Advies

Voor informatie, advies en het aanvragen van een OV-begeleiderskaart.

030 235 46 61

NS - reizen met een functiebeperking

Arriva - reizen als mindervalide

Met PlusOV reist u binnen de regio van deur tot deur. U betaalt minder dan bij een gewone taxi. Bij het reserveren geeft u aan dat uw rollator, rolstoel of scootmobiel met u mee reist. Kijk voor meer informatie op de website.

Reist u binnen de gemeente? Dan kunt u een ritje boeken met de E-TRIP. Reserveren kan telefonisch of via de website.

Buiten de regio (verder dan 5 OV-zones of 25 kilometer vanaf uw woonadres)  kunt u reizen met de speciale taxi van Valys. U krijgt dan jaarlijks een persoonlijk kilometerbudget. Daarmee kunt u reizen voor 20 cent per kilometer. Reist u meer? Dan betaalt u € 1,30 per kilometer. Een begeleider mag gratis mee. Kijk op de website voor meer informatie.

Via de Vrijwilligerscentrale Lochem is het mogelijk dat iemand u zo nu en dan rijdt. U betaalt hier wel een onkostenvergoeding voor.

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Cliëntondersteuning vindt u bij 't Baken en MEE Samen.

Toon organisaties

Nationale Ombudsman

Postbus 93122
2509 AC Den Haag
0800 33 55 555

MEE Samen - cliëntondersteuning

Contactpersoon: Dofien Houwer

088 633 0633